Koningsdag 2021#oranjebuiten

Speeltuinen in Beverwijk zijn op Koningsdag open! (link)

==========================================

Op 27 april 2021 viert Koning Willem-Alexander zijn verjaardag. En wij vieren mee. Alle kinderen in Nederland worden uitgenodigd.

Koningsdag 27 april: 10.00 uur buitenspelen!

Op de stoep, in de tuin, inde speeltuin of in de buurt. Veilig, verstandig, op afstand.

Deze uitnodiging komt van de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen. Samen met diverse organisaties. Hiermee onderstrepen we het belang voor kinderen om buiten te zijn, te spelen en te bewegen op deze feestelijke dag. In deze coronatijd, waarin juist ook kinderen beperkingen ervaren, is het belangrijk om het leven te vieren en naar buiten te gaan. Uiteraard binnen de coronamaatregelen, dus met eigen gezin, vriendje of vriendinnetje, buurkinderen.

Fantastisch om op 27 april een straatbeeld te zien met spelen de kinderen, net als op ‘gewone’ Koningsdagen, nu met de nodige afstand. Het ochtend programma ziet er als volgt uit:

• Vanaf zonsopgang (6.19uur): hang de vlag met wimpel maar buiten

• Tussen 09.30 en 10.00 uur klinkt er carillonmuziek vanaf tientallen beiaards in Nederland. Waaronder ook het nieuwe Kinderen voor Kinderen Koningsspelenliedje ‘Zij aan zij’.

• Om 10.00 uur klinkt het Wilhelmus.(www.klokkenspel.org/ www.kinderenvoorkinderen.nl)

• 10.00 uur: Buitenspeeluur voor alle kinderen: kinderen worden uitgenodigd om buiten te gaan spelen. (Meer of langer buiten spelen mag!)

• Om 11.00 uur start het bezoek van de Koning en de koninklijke familie aan Eindhoven.

Koningsdag, vrije dag? Lekker buiten spelen en bewegen in de tuin, op de stoep, voor je eigen huis. Kijk op de websites voor buitenspeeltips, inspiratie en informatie over de dan geldende maatregelen:

• De NUSO, branchevereniging van speeltuinen inspireert haar leden om leuke activiteiten te organiseren.(www.nuso.nl)

• Jantje Beton biedt volop inspiratie voor het speeluurtje via www.speelbeweging.nl.

• Scouting Nederland deelt ideeën viawww.thuisopavontuur.nl/ Koningsdag.

• YMCA Nederland biedt speeltips aan opwww.ymca.nl/koningsdag.

• Ga naar: www.oranjebond.nl, met de inbreng van KBOV-leden veelstoep-en-tuin-speeltips.Lekker buiten, lekker spelen en bewegen op Koningsdag 2021!

• Én: gedurende de hele mei vakantie zijn er op een groot aantal bijzondere locaties: kastelen, landgoederen en buiten plaatsen, speciale kinderactiviteiten te beleven.(www.skbl.nl)

Mandarijntje, worteltje, sinaasappelsap of een oranje tompouce erbij…Gezellige Koningsdag 2021 gewenst!

Klik hier voor de pdf versie van het persbericht van de KBOV.

Zie ook de volgende links:

Bijgewerkt: 27/4/2021