Beverwijks jongerenlintje

Beverwijkse jongeren verrast met lintje: ’Met blinddoek voor door Beverwijk, mensen dachten dat we een vrijgezellenuitje hadden’

Decorandi Yvana, Patricia en Lola (vlnr) en burgemeester Smit© foto Ronald Goedheer

Frenk Klein Arfman (Noord Hollands Dagblad.)

In het verenigingsgebouw van de Beverwijkse Harmoniekapel aan de Groenelaan in Beverwijk kregen gisteren drie Beverwijkse jongeren een Jongerenlintje uitgereikt door burgemeester Martijn Smit.

Doorgaans zijn het ouderen die, ’als het de koning behaagt’, een lintje of onderscheiding ontvangen. Die ontvangen ze doorgaans omdat ze inmiddels vellen vol vrijwilligerswerk hebben verricht. De Oranjevereniging Beverwijk oordeelde echter dat ook jongeren die zich belangeloos inzetten voor de samenleving, een lintje verdienen. Wellicht zijn hun verdiensten iets korter van duur, maar minimaal even bevlogen. Inmiddels is men toe aan de zevende jaarlijkse uitreiking. Dat hadden er eigenlijk acht moeten zijn, maar ja… corona.

Jammer

Aan het begin van de bijeenkomst, door zo’n twintig direct betrokkenen bezocht, wordt door Carli Bilars-Don, voorzitter van de Oranjevereniging Beverwijk afgetrapt met een ’jammer’-lijstje. Zo is het jammer dat de coronamaatregelen het schenken van koude drankjes onmogelijk maakt. ,,Er is wel koffie en thee, maar dat moet u dan zelf halen.’’ Het is uiteraard ook jammer dat Koningsdag voor de tweede maal op rij in het water valt dit jaar. En jammer dat de uitreiking sober zal moeten verlopen. Eigenlijk zou het ook jammer zijn dat er geen hapjes worden geserveerd, maar die zijn er stiekem toch. ,,Want dat was al geregeld.’’

Zojuist heeft Bilars-Don drie lintjes uit een Action-tas tevoorschijn getoverd en overhandigd aan de burgemeester. Die stelt blij te zijn weer eens een redelijk aantal mensen bijeen te zien. ,,En voor een goede reden. Want deze lintjes zijn zeer terecht. Het is belangrijk, en fijn om te zien, dat er ook jongeren zijn die zich al vrijwillig inspannen voor de samenleving en zich daarbij betrokken voelen.’’

Scouting

Daarna reikt hij de lintjes een voor een uit. Het opspelden dient echter door een familielid te geschieden. ,,Dan zult u merken dat dit nog een vak op zich is’’, lacht Smit. Lola Rietdijk is de eerste die een lintje ontvangt. Of ze verlegen is, wil Smit weten. ,,Nee’’, lacht Lola. Is ze dan relaxed? ,,Nee’’, giechelt Lola.

In verband met corona speldde niet de burgemeester, maar een bekende de onderscheiding op.© foto Ronald Goedheer

Zij krijgt het lintje voor haar voortdurende inzet voor de lokale scoutingverenigingen, met name Wiawana en De Wijker Duin Jaghers. Ze organiseert van alles, jaagt aan en is nimmer op een slecht humeur te betrappen. Op 23-jarige leeftijd zit ze zelfs al in het bestuur. Als het lintje haar is opgespeld, zegt Lola, toch wat bedremmeld: ,,Nou… bedankt.’’

Stuiterbal

Vervolgens mag Yvana Pol (15) naar voren komen. Deze stuiterbal doet zelf aan serieus aan atletiek en turnen en is daarnaast vele uren in de week in de weer met jeugdige sporters. Ze helpt, begeleidt en stimuleert ze en jureert ook turnwedstrijden.

Yvana kreeg een Jongerenlintje© foto Ronald Goedheer

Taal

Tot slot wordt Patricia Lopez Correa (23) naar voren geroepen. Zij staat voor Taalcarrousel en in haar vrije tijd, anderstaligen bij om de Nederlandse taal onder de knie te krijgen. Zelfs naast haar eigen studie maakt ze daar tijd voor vrij.

Patricia met lintje en bloemen.© foto Ronald Goedheer

De drie kakelverse lintjesdragers zijn na afloop stuk voor stuk trots. Lola Rietdijk is zelfs ’heel erg trots’. Een verrassende uitkomst van een geheimzinnige middag. ,,Mijn twee vriendinnen kwamen thee bij me drinken, daarna moesten we opeens weg voor ’iets geheims’ en werd ik, met een blinddoek voor, door Beverwijk geleid. Mensen dachten dat we een vrijgezellenfeestje hadden, haha. Maar het was dus hiervoor. Nu heb ik opeens een onderscheiding!’’

=======================================

Zie ook: IJmond Nieuws met interviews (link)