Stichting 4 mei Beverwijk

Eindelijk weer herdenken, met z’n allen

Na twee jaar van een beperkte Dodenherdenking – klein aantal deelnemers, korte bijeenkomsten – vindt dit jaar, op woensdag 4 mei, een herdenking plaats als vanouds. De Stichting 4 mei Beverwijk is verantwoordelijk voor de jaarlijkse herdenkingen op het Westerhoutplein en op begraafplaats Duinrust. Om 13.00 uur is er een herdenking op het Stationsplein bij het beeld Mens-Stad-Leven (Stichting Herdenking Deportaties 1944 en Stichting Indië-Monument) en aan het begin van de avond (18.45 uur) in de dorpskerk in Wijk aan Zee.

Om 18.30 uur worden er bij het Bevrijdingsmonument op het Westerhoutplein kransen en bloemen gelegd door onder meer Burgemeester Martijn Smit, vertegenwoordigers van de politieke partijen, Stichting 4 mei Beverwijk, Raad van Kerken IJmond, Turkse gemeenschap Beverwijk, particulieren en leerlingen van de Bethelschool. De Bethelschool heeft het monument geadopteerd en enkele leerlingen dragen zelfgeschreven gedichten voor. Leden van de scoutinggroepen Admiraal van Kinsbergen, Die Wijcker Duinjaghers en Wiawaha staan naast het Bevrijdingsmonument en in een halve cirkel op het grasperk.

De drukst bezochte herdenking is die op begraafplaats Duinrust (19.25 uur). Dit jaar musiceren David van Aalderen en Henk Meulenbeld (accordeon, klarinet, gitaar, viool) in de aula van de begraafplaats en na de herdenking in de koffiekamer. De jaarrede wordt uitgesproken door Dick Kuijs (musicus, componist, muziekregisseur en producer), zoon van slager Kuijs, een verzetsstrijder.

Westerhoutplein

Leerlingen van het Kennemer College en de stadsdichter van Beverwijk dragen gedichten voor.

Om precies 20.00 uur worden er in het grasperk bij de oude ingang twee minuten stilte gehouden. Hoornblazer Marjolein Niele speelt de taptoe en Burgemeester Martijn Smit houdt een korte slottoespraak. Na een stille tocht langs de oorlogsgraven – waar tientallen scouts staan opgesteld – is er gelegenheid voor koffie en thee in de koffiekamer. David van Aalderen en Henk Meulenbeld verzorgen de achtergrondmuziek.

De Dodenherdenking op Duinrust wordt live uitgezonden op Radio Beverwijk.

Het bestuur van de Stichting 4 mei Beverwijk wordt gevormd door Teun-Jan Tabak (voorzitter), Wim Spruit (secretaris), Jan Vink (penningmeester), Carli Bilars-Don en Mark Haije, bestuursleden.

Zie ook website www.4meibeverwijk.nl; voor meer informatie 4meibeverwijk@ziggo.nl

Vrijheidsmaaltijd

In de Vredevorstkerk, Laan der Nederlanden 152 Beverwijk

Op donderdag 5 mei organiseren de Protestantse gemeente Beverwijk en Humanitas IJmond samen een Vrijheidsmaaltijd in de Vredevorstkerk aan de Laan der Nederlanden 152. De maaltijd vindt plaats in de vorm van een lunch, van 12.00 tot 13.30 uur. Van het Nationaal Comité 4 en 5 mei kreeg de organisatie de toezegging van blikken Vrijheidssoep. Er zijn ook broodjes, salades, buitenlandse hapjes, fruit enz. aanwezig. Er is plek voor maximaal 150 gasten. Tijdens de maaltijd worden er Vrijheidsverhalen verteld, is er een presentatie van bevrijdingsfoto’s en muziek. Voor meer informatie, stuur een mail naar ijmond@humanitas.nl

Joods Namenmonument Beverwijk

Op 20 maart jongstleden is het Joods Namenmonument Beverwijk onthuld door burgemeester Martijn Smit en rabbijn Shmuel Spiero. Het monument, dat staat naast de Joodse graven op Duinrust, vermeldt de namen van 99 Joodse Beverwijkers – mannen, vrouwen, kinderen – die op 25 maart 1942 door de Duitse bezetter werden gedeporteerd naar Amsterdam. Via Kamp Westerbork werden de stadsgenoten op transport gezet naar de nazi-vernietigingskampen, waar zij werden vermoord. Het Joods Namenmonument Beverwijk, gesubsidieerd door de gemeente, is er gekomen op initiatief van Mark Haije (beheerder begraafplaats) en Jan van der Linden (oud-stadsarchivaris). Samen met Wim Spruit en Jacky de Vries vormden zij een werkgroep om de plannen te kunnen uitvoeren. Door de corona epidemie was de onthulling twee jaar later dan gepland.