Voorwoord door de Burgemeester

Tijd voor een feestje

Koningsdag 2022.

Eindelijk kunnen we Koningsdag weer vieren op de manier waarop we het graag vieren. Met elkaar. De straat op. Veel gezelligheid. Muziek. Vrijmarktjes. Een oranje stad. Een dag van saamhorigheid. En een dag van ontmoeten. Nadat we twee jaar Woningsdag hebben gevierd, kunnen we dit jaar eindelijk weer echt Koningsdag vieren. En met elkaar een mooie en feestelijke dag beleven. Dat gun ik u van harte. Om helemaal in de oranjesferen te komen roep ik u op om de vlag uit te hangen met oranje wimpel. Misschien dat uw outfit ook nog oranje kan kleuren. Mijn stropdas zal in ieder geval oranje kleuren. Doet u mee?

De Oranjevereniging doet ieder jaar haar uiterste best om een mooi programma neer te zetten voor jong en oud. Waarbij ze dit jaar ook rekening houden met de risicogroepen, want – hoe graag we het ook willen – corona is nog niet weg. Dit jaar is dat ook zeker weer gelukt. Door het organiseren van vele activiteiten zorgen zij voor een feestelijke dag en verbinding tussen inwoners. In deze krant vindt u uitgebreide informatie over het programma die de Oranjevereniging heeft samengesteld.

Het Stationsplein vormt het middelpunt van de festiviteiten. Uiteraard is er de traditionele kindervrijmarkt op het Stationsplein. En omdat muziek een belangrijk ingrediënt is voor een feest, klinkt er volop muziek en zijn er dansoptredens. Ook kunt u, samen met uw kind(eren) een gratis filmvoorstelling in Cineworld bezoeken.

Niet alleen in het centrum van Beverwijk wordt Koningsdag gevierd. Ook op andere plekken in Beverwijk zijn activiteiten, zoals: bridgen en klaverjassen. En aan de senioren in Elsanta, Lommerlust en Huis ter Wijck wordt ook gedacht. Kortom een mooi programma voor jong en oud.

Het organiseren van deze activiteiten rondom Koningsdag kost veel tijd en energie. Namens het hele gemeentebestuur dank ik de Oranjevereniging Beverwijk – en natuurlijk de vele enthousiaste vrijwilligers – voor hun inzet en voorbereiding. Vrijwilligers die hard nodig zijn om zulke dagen tot een succes te maken. En wie weet: misschien inspireert de sfeer rond de festiviteiten u zo, dat u volgend jaar als vrijwilliger de Oranjevereniging Beverwijk wilt ondersteunen. Of wilt u als organisatie, vereniging, band, café graag bijdragen aan het organiseren van een feestelijke dag. Zoek elkaar vooral op. Ik juich dat van harte toe.

Al bladerend door de Oranjekrant zult u dan ook concluderen dat alle ingrediënten voor een geslaagde Koningsdag aanwezig zijn. Hopelijk maken het oranjezonnetje en uw enthousiasme het plaatje compleet. Ik wens alle Beverwijkers een mooi Oranjefeest. En wie weet zien we elkaar nog tijdens de festiviteiten!

Feestelijke groet,

Burgemeester Martijn Smit