Medewerking door in 2022

Tommy Inc.!

Tommy Inc.! Is in 2007 opgericht en heeft in zich zijn 15-jarig bestaan tot een all-round live-band. Het repertoire bestaat uit niet platgespeelde klassiekers van o.a. Creedence Clearwater Revival, Joe Cocker, Deep Purple, Status Quo en nog veel meer. Tommy Inc.! Staat garant voor een stuk muziek met een hoog “oh ja”-gehalte. Vrolijk, uitnodigend en opzwepend. De twee jaar durende gedwongen pauze wegens Corona heeft het enthousiasme niet kunnen temperen. Wel is er wat veranderd in de samenstelling van de band. Onze achtergrondzangeressen hebben in 2020 besloten om de band te verlaten om andere dingen te gaan doen. Daarvoor in de plaats hebben we een nieuwe zangeres gevonden waardoor we qua repertoire nog veelzijdiger kunnen worden.
Dit betekent dat de band anno 2022 bestaat uit de volgende mensen.
Paul Bakker – Saxofoon en toetsen
Saskia van Dijk – Drums
Esther Geerlings – Zang/achtergrondzang
Paul Groen – Slaggitaar & zang
Rowan Groen – Sologitaar
Frank Koning – Leadzang & mondharmonica
Frank van Tunen – Basgitaar

GAAF

GAAF! is een allround coverband. Fout & goud, en hoe dan ook dansbaar. Met hits uit de

jaren 70 tot en met nu. Voor ieder wat wils.

We repeteren al jaren in het prachtige Muziekfort in Beverwijk. Ons repertoire is erg divers. We spelen van alles: van nummers van U2 tot Lenny Kravitz en van Andre Hazes tot Anita Meijer. En dat alles met heel veel lol. Samen muziek maken is het leukste dat er is. En als het publiek dan ook geniet, is de cirkel natuurlijk rond.

GAAF! heeft flink wat optredens gedaan in de IJmondregio en ook daarbuiten. Helaas kwam door het coronavirus alles stil te liggen. We staan daarom te popelen om op Koningsdag weer op te treden op het stationsplein Beverwijk. Graag tot 27 april!

De groeten van GAAF!

Renate Rouwen (zang), Ruud Duiker (toetsen), Henk Rijks (gitaar), Debbie van Riel (drums) en Rob Voskuil (bas)

Kijk voor meer info over de band op onze Facebookpagina www.facebook.com/gaaf-coverband of op ons Gigstarter-profiel:

Stichting Prentenkabinet Van der Linden ook erbij op twee locaties

De Stichting Prentenkabinet Van der Linden is bij notariële akte van 16 maart 1982 opgericht door het echtpaar J. van der Linden en M.M. van der Linden-van der Meij.

Doelstellingen

Het doel van de stichting is het verzamelen van prentbriefkaarten, prenten/foto’s, familiefoto’s en materiaal over de geschiedenis en topografie van Beverwijk en Wijk aan Zee. Wat ooit begon als een eenvoudige hobby, heeft geresulteerd in een stichting, die een flink bezit heeft aan allerlei zaken uit het verre en meer recente verleden. Dit bezit wordt, voor zover de financiën dit toelaten, regelmatig uitgebreid door aankopen, maar ook door ruilingen.
Een tweede doel van de stichting is het tentoonstellen van de collectie voor educatieve doeleinden. Bij gebrek aan expositieruimte kan het bezit niet voortdurend tentoongesteld worden en kan de stichting zich slechts incidenteel presenteren. Dit gebeurt dan bij enkele evenementen zoals de open monumentendag, verschillende exposities, diapresentaties, en de gemeentelijke begroetingsdag voor ouderen.

Presentaties

De diavoorstellingen die gegeven worden zijn op dit moment de belangrijkste activiteit. Veel ansichtkaarten en ander fotomateriaal zijn op dia overgebracht.
Uiteraard wordt de presentatie van deskundig commentaar voorzien. De duur van een diavoorstelling is ongeveer één uur. De hierdoor en ook op andere wijze verkregen gelden gebruiken wij geheel voor uitbreiding van het bezit. (N.B. een diapresentatie kan ook bij u thuis worden gehouden.)

De Stichting heeft ook enkele boeken uitgebracht: De IJmond in oude ansichten, Beverwijk en Wijk aan Zee in vroeger dagen, Bewoners van het Dorp, Wijk aan Zee 125 jaar badplaats, de Meer het hart van Beverwijk en het boek “dit was Beverwijk”.

Koningsdag 2022

Op Koningsdag zal de Stichting Prentenkabinet Van der Linden twee keer een presentatie verzorgen, een in verzorgingscentrum Lommerlust en een in Huis ter Wijck. Co Backer zal dit weer presenteren en zal de bewoners van de verzorgingstehuizen meenemen in het Beverwijkse verleden. Zoals gebruikelijk zal hij dat interactief zijn, de kennis van de aanwezigen zal zeker getest worden.

Stelling van Amsterdam aan de Spoorsingel 1984 foto: Stichting Prentenkabinet Van der Linden.

NOPPES Beverwijk

Spulletjes over? Breng ze naar Noppes Beverwijk

De Oranjevereniging Beverwijk en Kringloopwinkel Noppes hebben nu al weer jaren een goede samenwerking. Noppes is de laatste jaren altijd present door op het eind van kindervrijmarkt met een vrachtwagen aanwezig te zijn, zodat nog bruikbare goederen niet in het afval terechtkomen maar hergebruikt worden en een tweede leven krijgen.

Gezien het heersende coronavirus dit jaar echter geen kindervrijmarkt. Er zullen wel

Weer op internet diverse digitale vrijmarkten komen. We hopen natuurlijk (alleemaal) allemaal op die manier toch nog iets  te kunnen verkopen en een zakcentje te verdienen.

Wat nu met de spullen die dan toch overblijven?

Weggooien is zonde!

Noppes is graag bereid om de overgebleven spullen na Koningsdag aan te nemen. Je kunt verkoopbare spullen maandag t/m zaterdag tussen 9.00 en 12.00 gratis afleveren bij Noppes aan de Parallelweg nummer 10 in Beverwijk. we weten nu even niet wat de openingstijden zullen zijn, dat hangt van de situatie met het coronavirus en de geldende maatregelen rond koningsdag af.

Kijk tegen die tijd even op de website www.noppeskringloopwinkel.nl.
Of anders pleeg even een belletje naar  Noppes Beverwijk 0251-745700

Carillion
Carillion Agathakerk Breestraat

CARILLON BEVERWIJK viert Koningsdag mee

De klokken van de St. Agathakerk zullen op Koningsdag extra feestelijk klinken. Tijdens een speciaal concert speelt Stadsbeiaardier Gerda Peters bekende feestelijke muziekstukken, zoals De Oranje Rhapsodie door Joop Stokkermans gecomponeerd. Deze muziek schreef Stokkermans ter gelegenheid van het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima. De beiaardier zal natuurlijk Lang zal hij leven, Happy Birthday, een mixure van Nederlands volksmuziek en vanzelfsprekend het Wilhelmus spelen.

Het concert begint om 15 uur. De hele dag zal ieder kwartier een speciaal Koningsdag-programma draaien op de automaat.

Het carillon bestaat uit 46 klokken. Het monument is 64 jaar geleden door de burgers en bedrijven van Beverwijk mogelijk gemaakt. In overleg met het bestuur van de St.Agathakerk zijn de klokken samen met 3 luidklokken geplaatst in de lantaarn, die daarvoor bovenop het kerkgebouw is geplaatst. Onze beiaardier speelt elke eerste, derde en vijfde zaterdag van de maand tussen 13.30 en 14.30 uur een handbespeling op het klavier boven in de koepel. Het programma van deze bespelingen blijft steeds wisselend waarbij er aandacht is voor de actualiteit, bekende melodieën en wereldmuziek.

Elk kwartier laat het carillon, aangestuurd door het automatisch speelwerk, een korte melodie horen. Periodiek worden deze melodieën gewijzigd en aangepast aan de tijd van het jaar en de hierbij behorende feestdagen zoals Koningsdag, Bevrijdingsdag, Sinterklaas, Kerstmis etc.

In de zomer zijn er concerten in de tuin van de kerk. Gastbeiaardiers uit heel Nederland en uit het buitenland komen graag om op dit mooie carillon een concert te geven.

Het carillon van Beverwijk, de stem van de stad

Carillion Beiaardier

Klavierschippers

Klavierschippers On Tour

Als trouwe deelnemer doen de Klavierschippers doen hun bijdrage dit jaar eens anders. Koningsdag 2022 is het Klavierschippers op tour met optredens in de drie verzorgingstehuizen Lommerlust, Elsanta en Huis ter Wijck. Vanwege de corona veiligheidsmaatregelen is dat uitsluitend voor de bewoners van de verzorgingstehuizen.

Accordeonorkest de Klavierschippers bestaat nu bijna 41 jaar.

Regelmatig treden wij op in verzorgingstehuizen maar ook op zondagmiddagconcerten.

Het orkest bestaat nu uit 14 accordeonisten waarvan 1 de elektrische basaccordeon bespeelt met ondersteuning van een drummer. We zoeken nog een zanger en/of zangeres. Het geheel onder leiding van dirigent Wim Notenboom die ook het programma aan elkaar praat.

Het repertoire is erg gevarieerd en wordt aangepast voor elk soort optreden.

Wij repeteren op de maandagavond vanaf 19.30 uur in het gebouw van de

Beverwijkse Harmoniekapel

Groenenlaan 74

1942 EH Beverwijk

Klavierschippers

Lommerlust en Huis ter Wijck volop activiteiten

Een Koningsdag kan niet voorbijgaan zonder dat er iets leuks actief wordt gedaan en dat geldt ook voor de bewoners van Huis ter Wijck en Lommerlust. Dit jaar worden de bewoners getrakteerd om maar liefst twee optredens. Het accordeon-orkest de Klavierschippers komt bij beide verzorgingstehuizen langs voor een muzikale traktatie. Daar bovenop komt Het Prentkabinet van der Linden met presentator Co Backer mooie oude plaatjes van Beverwijk tonen. Co lokt daarbij graag reacties uit van mensen die het toch iets beter weten dan hij.

Daar blijft het niet bij. Er zullen nog leuke andere activiteiten zijn zoals bijvoorbeeld quizzen op elk van de huiskamers. Een hapje en een drankje zullen zeker niet ontbreken. Kortom Koningsdag 2022 wordt weer een feest.

N.B. Vanwege de corona veiligheidsmaatregelen is dit programma uitsluitend toegankelijk voor de bewoners van Lommerlust en Huis ter Wijck.

Elsanta viert ook Koningsdag

Koningsdag is er in Viva Elsanta wel wat te doen. De ochtend wordt begonnen met tv op het grote scherm. Onder het genot van koffie met oranje-gebak, volgen we op tv de Koning en zijn familie op hun Koningsdag.

De bewoners krijgen een lekkere oranje-lunch aangeboden. ’s Middags komen de Klavierschippers even langs en verzorgen een gezellig optreden voor onze bewoners.

Daarnaast worden er worden spelletjes gespeeld, zoals sjoelen, blikken gooien en kegelen. Ook is er een loterij met kleine prijsjes en natuurlijk hapjes en drankjes!Kortom, we maken er met de bewoners een gezellige Koningsdag van.

Viva! Zorggroep Logo

“Het Orkest”

Van de Beverwijkse Harmonie Kapel

“Het orkest” van de Beverwijkse Harmoniekapel is een zittend orkest met zo’n 36 spelende leden van 25-75 jaar.  Zodra je de deur binnenstapt in de Groenelaan 74 merk je direct dat het een gezellige groep mensen is, die graag met elkaar speelt. Van Sound of Music tot de Beatles, of muziek uit de musical Elisabeth: het orkest speelt het liefst nieuwe en lichte muziek. Omdat wij in het gelukkige bezit zijn van een eigen gebouw is na de repetitie de bar geopend, er wordt dan uitgebreid bijgepraat en mogen de bitterballen natuurlijk niet ontbreken.

Orkest Beverwijkse Harmonie Kapel
Het Orkest van de BHK

Ook de rijke historie is er voelbaar. Sinds de heroprichting in 1912 (de allereerste oprichting was al in 1888 en is gestopt om niet bekende redenen in 1908) is de Beverwijkse Harmonie Kapel al de uitvalsbasis van “het Orkest”. Niet veel later werd het gebouw voor het symbolische bedrag van 1 gulden geschonken aan de vereniging door mevrouw van Hattum, die de vereniging een warm hart toedroeg. In hoogtijdagen kende de vereniging ruim 160 leden en diverse (leer)orkesten.

Beverwijkse Harmonie Kapel
Beverwijkse Harmonie Kapel vroeger

Foto’s van vroeger laten zien dat in de beginjaren alleen mannen lid waren, tegenwoordig zijn de vrouwen in de meerderheid. “Het orkest” – dat in 2022 inmiddels 110 jaar en een beetje bestaat – is altijd met de tijd meegegroeid en speelt nog met net zoveel energie en plezier als toen.

Dat de vereniging sinds de oprichting het gebouw aan de Groenelaan betrekt, betekent echter niet dat het orkest niet verder kijkt dan de gemeentegrenzen. Als het even kan spelen ze in binnen- en buitenland op verschillende festivals en bijzondere plekken. Van Polen en Duitsland tot het Carnaval van Nice in Frankrijk, je zou het orkest er zomaar terug kunnen vinden. Als je het liever dichter bij huis zoekt kun je terecht bij de jaarlijkse concerten, voor eenieder die graag eens komt luisteren.

Naast “het Orkest” van de Beverwijkse Harmoniekapel is het gebouw in gebruik door een dansschool, twee kerken, een school en verschillende verenigingen. Op de vraag of de ruimte ook nog beschikbaar is voor andere verenigingen in Beverwijk antwoord de voorzitter: “Er is altijd plek”.

Mocht u geïnteresseerd zijn in muziek en onze vereniging om te spelen, les te krijgen of bent u op zoek naar een zaal voor uw vereniging, kijk even op onze website.

www.beverwijkseharmoniekapel.nl

Of neem contact op met onze secretaris

Conny van der Putte 06-48166023 of mail aan connyvdputte@ziggo.nl

MASAL heeft er weer veel zin in

Masal betekent sprookje, verhaal van duizend-en-één nacht. Verhalen met inspiratie voor lessen en shows en ook verhalen met wijze levenslessen en over persoonlijke groei. En dat is precies waar Masal voor staat: persoonlijke groei.

We zijn weer van de partij op Koningsdag en komen een mooie, diverse show van een half uur weggeven in Beverwijk. De afgelopen twee jaar waren niet de makkelijkste, maar wij hebben niet stilgezeten en hebben alle mogelijkheden benut die er waren om door te blijven gaan met dansen, zingen en acteren. Je kunt zoveel voldoening en plezier halen uit het samen dansen en zingen, het is goed voor je fysieke én je mentale gezondheid. Daarom bieden wij Beverwijk graag een half uur plezier en ontspanning aan op deze heerlijke Oranje dag.
Bij Masal MDC zijn verlegen, bescheiden kinderen van harte welkom. Juíst deze kinderen kunnen veel profijt hebben van musical- en danslessen! We hoeven niet allemaal beroemd te worden, maar het is wel een enorme plus als je zelfverzekerder door het leven kunt gaan. Musical is een prachtig middel om kinderen hierin op een speelse manier te helpen en ik heb inmiddels al heel wat kinderen zien groeien! Leren door te presenteren noemen we dat bij Masal MDC. En dat is ook wat wij gaan doen op Koningsdag, weer een stukje verder groeien door een optreden te doen.
Daarom hopen we zeker dat je van de partij zult zijn en voor mensen die zelf ook graag dansen; we regelen dat je een stukje mee kunt doen als je dat wilt!

Oranjeschoppendubbelklaverjastournooi

Na 3 jaar afwezigheid door COVID-9 kan het weer: een Oranjeschoppendubbelklaverjassentoernooi. Deze activiteit, die voor de negende keer georganiseerd wordt, vindt plaats in het gebouw van de Beverwijkse Harmonie Kapel (Groenelaan 74, 1942 EH Beverwijk).

Dit toernooi is in tegenstelling als “gewoon” klaverjassen bijzonder omdat er per ronde een kaartsymbool (harten, schoppen, ruiten, klaver) bekend gemaakt wordt.

Als het symbool bv harten is en er wordt op harten gespeeld dan ontvangt de spelende partij dubbele punten, de eindscore moet minimaal 1 punt hoger zijn dan van de tegenstander. De niet spelende partij ontvangt geen dubbele punten.

Wordt er die ronde bv op schoppen gespeeld dan ontvangen beide partijen de normale scorepunten, uiteraard moet dan ook de spelende partij meer punten hebben dan de tegenstander.

Er worden 4 rondes gespeeld van 20 partijen, iedere ronde een ander kaartsymbool.

Zoals boven omschreven is het koppelklaverjassen dat houdt in dat er alleen koppels kunnen inschrijven, het voor inschrijven is een pre want vol is vol.

Sportiviteit is uiteraard uw eigen troef, gezelligheid maken we met z’n allen.

Aanvang 13.30 uur zaal open om 13.00 uur.

Inschrijven en/of inlichtingen 0653799349

Paviljoen Westerhout met Koningsdag Bridge

Op Koningsdag 2022 wordt weer een gezellige bridgedrive georganiseerd in Paviljoen Westerhout (Westerhoutplein 3, 1943 AA Beverwijk). In de gezellige en rustige locatie is er gelegenheid om de kaartuitdaging aan te gaan. De organisatie zal zorgen dat het de deelnemers aan niets ontbreekt.

Starttijd is 13:00 uur.

Voor informatie kunt u bellen naar tel 0251-228624 of een mailtje sturen: pav.westerhout@kpnmail.nl

D’nD Dance is er ook weer bij

D’nD Dance, een kleine en knusse professionele dansschool in Velsen Noord met leden uit o.a. Beverwijk, Wijk aan Zee, IJmuiden, Heemskerk en uiteraard Velsen Noord. Een knusse kleine studio met aandacht voor iedereen tussen 2 jaar ot volwassen.

Heb ji weer eens zijn om in groepsverband iets te doen? Kom eens langs voor een gratis proefles. Op Koningsdag laten wij even onze glimlach zien.

Kijk verder op www.facebook.com/dnddance2you of mail naar info@dnddance.com. Maar natuurlijk kun je ons ook zien optreden op het Stationsplein op Koningsdag!

In samenwerking met Museum Kennemerland houdt het Historisch Genootschap Midden-Kennemerland (HGMK) op zondag 24 april 2022 een bijzondere boekenmarkt. Naast recente uitgaven van het HGMK worden diverse overtollige boekwerken te koop aangeboden, afkomstig uit de boekencollectie van Museum Kennemerland of die verkregen zijn uit schenkingen. Deze boeken hebben vooral betrekking op de rijke historie van de regio Kennemerland.

Zo zijn er niet alleen boeken te koop over het grondgebied en de bewoners van Beverwijk, Velsen en Heemskerk, maar ook andere interessante boeken worden aantrekkelijk geprijsd aangeboden.

Het is een unieke gelegenheid voor de liefhebbers om in het bezit te komen van boeken, die op dit moment in de reguliere boekhandel niet meer te koop zijn!

De boekenmarkt is gratis toegankelijk op zondagmiddag 24 april

van 14.00 tot 17.00 uur in het Huis van Geschiedenis, Noorderwijkweg 2a (ingang achter Museum Kennemerland) in Beverwijk.

IJmond EHBO helpt Koningsdag veilig en gezond door te komen

Even voorstellen,

IJmond EHBO is een groep van enthousiaste medewerkers in de eerste hulpverlening.

Onze medewerkers zijn uiteraard allemaal gediplomeerd EHBO’er en gecertificeerd AED bediener en geschoold volgens de laatste eisen en worden jaarlijks bijgeschoold. U bent dus verzekerd van getrainde en ervaren medewerkers die breed inzetbaar zijn.

Wij hechten er veel waarde aan dat onze mensen u de zorg kunnen leveren waar u ons voor gevraagd heeft.

Waar komt u ons zoal tegen in de IJmond?

Van inzet bij bijvoorbeeld Timmerdorp Heemskerk, Sinterklaas intocht, tot grote evenementen zoals toernooien van verschillende sporten, wielerwedstrijden in Beverwijk/Heemskerk en de jaarlijkse feestweek van Heemskerk komt u ons al jaren lang tegen. Organisaties van evenementen weten ons ieder jaar weer te vinden en wij werken graag met hen samen.

Wij zijn voorzien van voldoende materialen om zelfstandig op locatie te kunnen werken, ook een bike team kan ingezet worden, inzet van een hoofdpost en diverse posten op locatie zijn mogelijk.

Als u onze inzet of informatie zou willen, neem dan via contact.ijmondehbo@gmail.com even contact met ons op en wij zullen in overleg met u bepalen of onze inzet mogelijk is en op wat voor wijze wij deze voor u kunnen verzorgen.

Ons motto: Uw evenement is onze zorg!!

Dierenambulance op de kindervrijmarkt

Dierenambulance Kennemerland zorgt voor 24/7 eerste hulp aan dieren, vervoeren van dieren, verwijderen van overleden dieren en registratie van gevonden en vermiste dieren. Dit betekent dat we o.a. overleden dieren van de weg halen (zowel huisdieren als in het wild levende dieren)en ook zeehonden. Dieren die medische hulp nodig hebben brengen we naar de dierenarts of brengen de dieren naar de juiste opvangcentra, zoals het vogelopvangcentrum, knaagdierencentrum, Pieterburen of het asiel . Ook brengen we overleden huisdieren naar het dierencrematorium. Wilt u ook vrijwilliger worden bij ons, dan kunt u altijd bellen op Tel: 0251-215454 en vragen naar de Hr. Dolf Vogelzang.Op Koningsdag 2022 zijn we er weer bij met onze bus en dan kunnen we e.e.a. ook demonstreren. Tevens zal dit jaar ook weer het duo Just-4-Fun, zangers Stefan en Erwin bij de Dierenambulance zijn om het goede doel te ondersteunen

Kinderfilm in Cineworld terug op Koningsdag

na twee jaar afwezigheid is het eindelijk weer mogelijk om op Koningsdag de traditionele gratis kinderfilm te vertonen in Cineworld Beverwijk.

Zoals altijd blijft het voor de kinderen een verassing welke film er gedraaid wordt. De film is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Bovendien krijgen alle kinderen bij binnenkomst een zakje chips en wat drinken cadeau.

De zaal is geopend vanaf 10:30 uur en de film start om 11:00 uur precies. Er geldt vrije inloop, maar kom op tijd want vol=vol!!

Jeugdbrandweer weer van de partij

Na vele jaren afwezigheid doet de jeugdbrandweer mee aan Koningsdag. Ze zullen er op het stationsplein bij zijn met een spuithuisje zodat jij kunt laten zien hoe goed jij een brand kan blussen.

De jeugdbrandweer van post Beverwijk is opgericht in 1994 en bestaat dus al heel wat jaren. Met een aantal enthousiaste jeugdleiders (die allen werkzaam zijn binnen de brandweer) leren wij jongeren tussen de 12 en 18 jaar de bassiprincipes van het brandweervak. Dit doen we om jongeren kennis te laten maken met hulpverlening.

Bij interesse en gebleken geschiktheid kunnen zij ook doorstromen naar de vrijwillige brandweer.

Op de oefenavonden leren de jeugdleden van alles, onder andere basis brandbestrijding en levensreddend handelen, maar daarnaast ook algemene vaardigheden zoals samenwerken en communiceren met elkaar. Ook worden er theorielessen gegeven om goed voorbereid te zijn op de jaarlijkse toetsen. Bij de jeugdbrandweer zijn er twee diploma’s te halen, het juniordiploma en het aspirantendiploma. Al met al een leerzame en gezellige hobby.

Kijk voor meer info op:
HTTPS://www.brandweer.nl/jeugdbrandweer-kennemerland/

Meer weten?

Neem contact op met de heer S.Koelman (coördinator)

beverwijk@jeugdbrandweer.nl

Bijgewerkt: 19/4/2022